De Duitse tolheffing voor personenauto’s, die vanaf 1 januari 2016 ingevoerd zou worden, loopt minstens een jaar vertraging op. De omstreden belasting zal op zijn vroegst in 2017 ingevoerd worden.

Dat zegt de Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt in een donderdag gepubliceerd interview met het blad Bild.

Met de tolheffing wil Duitsland buitenlandse automobilisten laten betalen voor het gebruik van snelwegen. Volgens de plannen komen er drie tarieven voor een vignet van tien dagen. Voor de schoonste auto’s moeten buitenlandse automobilisten 5 euro neertellen voor zo’n vignet. Er komt een middentarief van 10 euro en de zwaarste vervuilers gaan 15 euro voor tien dagen betalen.

Volgens tegenstanders is de wet die de tolheffing mogelijk maakt in strijd met Europees recht omdat het buitenlanders discrimineert. Duitse automobilisten moeten namelijk een jaarvignet aanschaffen, maar worden volledig gecompenseerd via een verlaging van de wegenbelasting.

Juridische stappen

De Europese Commissie maakt donderdag bekend of er juridische stappen volgen tegen de Duitse tolheffing voor personenauto’s. Voorzitter Jean-Claude Juncker van de commissie heeft eerder al zijn twijfels geuit over de Duitse tolplannen. De vraag is volgens hem of het verenigbaar is met Europese wetgeving. Volgens tegenstanders is de wet die de tolheffing mogelijk maakt in strijd met Europees recht omdat het buitenlanders discrimineert.

Vanwege het dreigende juridische conflict loopt de invoering van de tolheffing volgens de minister vertraging op. De onzekerheid zou het onmogelijk maken een openbare aanbesteding uit te schrijven voor de uitbating van het systeem.

Dobrindt is niet van plan af te zien van het plan, dat volgens hem geen inbreuk maakt op EU-regelgeving. Hij houdt vol dat niemand wordt gediscrimineerd door de tolheffing.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl